Overtrædelse af markedsføringsloven udløser højere bøder i 2022

Folketinget har netop vedtaget en ny lov, der skærper reglerne for markedsføring over for børn og unge under 18 år, og som samtidig udløser betydeligt større bøder ved overtrædelse af markedsføringslovens regler.

Og den træder altså allerede i kraft d. 1. januar 2022 – så hvis du ikke er helt sikker på, om du overholder reglerne, er det nok på tide, at du får tjekket op på det.

 

Hvor galt er det?

Jo, for første gang nogensinde bliver bøden baseret på din virksomheds omsætning, hvis du overtræder en eller flere af markedsføringslovens regler. Det vil sige, at hvis du ligger i en af de høje omsætningskategorier, vil din bøde som udgangspunkt også blive højere. Men de konkrete omstændigheder i sagen vil også påvirke bøden, så den således både kan blive nedsat eller forhøjet.

Du kan se de forskellige omsætningskategorier i nedenstående skema, som er hentet fra det originale lovforslag.

 

Der bliver slået hårdere ned på spam!

Folketinget sætter også ind med administrative bødeforelæg ved spam, telefonsalg, uberettiget brug af mærker og logoer samt markedsføring rettet mod børn og unge under 18 år med omtale og/eller afbildning af uegnede produkter – f.eks. rusmidler.

Her vil bøden dog ikke afhænge af din virksomheds omsætning men overtrædelsens omfang. Minimumsbeløbet for overtrædelsen af reglerne for spam løber således op i 20.000 kr. og strækker sig ud over 50.000 kr. Her er det også relevant at indskyde, at du bliver straffet for hvert forhold, du har overtrådt.

Hvis du. ligesom mange andre virksomheder, sender nyhedsbreve ud og ikke overholder spamreglerne her, vil du altså blive straffet for samtlige af de nyhedsbreve, du sender ud.
Det betyder, at hvis du f.eks. sender et nyhedsbrev ud ugentligt til 100 modtagere over en periode på to måneder, som alle overtræder reglerne for spam, vil bøden løbe op i 400.000 kr.

Du kan se bødetaksterne her:

 

Hvad skal jeg være opmærksom på?

Godt du spørger! Det er en god idé at være på forkant med det for at sikre, at du overholder alle markedsføringslovens regler – ellers kan det altså blive dyrt!

Her er nogle områder, der med stor sikkerhed er relevante for de fleste:
  • Husk at indhente gyldigt samtykke til markedsføring hos dine kunder. Du må ikke henvende dig til dine kunder med markedsføringsindhold, uden de har givet dig lov – også selvom de har givet dig deres kontaktinfo.
  • Bruger du konkurrencer el.lign. til at indhente føromtalte samtykke til markedsføring, så læs op på konkurrencevilkårene fra forbrugerombudsmanden, så du er sikker på at indhente dem på etisk og lovlig vis.
  • Husk at overholde reglerne om prismarkedsføring, hvis du bruger sparbudskaber i din markedsføring. Vær særligt opmærksom på, at du bruger følgende og lignede udtryk korrekt: Gratis, ”kun”, chokpris, tilbud, førpris mv. (Du kan læse vejledningen her)
  • Er din målgruppe børn og unge under 18 år, så er listen over uegnede produkter blevet markant længere! Produkter omfatter således ikke kun rusmidler men også: Kosmetiske indgreb, solarier, energidrikke, slankeprodukter, tatoveringer samt produkter af seksuel karakter mod betaling – fx sugardating.
Indhold
Har du brug for rådgivning?

Har du spørgsmål eller ønsker du at høre mere omkring vores produkter eller andet?