Og de skuffede ikke – de havde nemlig flere tiltag, som vi næsten ikke kan vente med at få vores små Google-fingre i!
Vi har samlet de vigtigste herunder, så du kan få et indblik i, hvilke spændende annonceringsmuligheder du får i den nærmeste fremtid på Google.
Annoncer på YouTube short
YouTube Shorts er Googles svar på TikTok – der er tale om korte videoer på op til 60 sek., der har sin helt egen fane på YouTube-appen, hvor du kan scrolle gennem millionvis af Shorts helt uforstyrret. Shorts kan også blive vist på YouTube startsiden og din personlige startside, hvis du er logget ind.
De små videoer runder nu 30 milliarder visninger dagligt, og dét åbner selvsagt for en masse muligheder – ikke mindst annonceringsmæssigt. Det er nok én af grundende til, at Google nu introducerer annoncer i deres Shorts-format.
Hermed har du som annoncør nu mulighed for at have annoncer i alle YouTubes videoformater og at ramme mere bredt med din promovering.
Kilde: Google
Swipeable Google Shopping-annoncer i organiske resultater
Hidtil har der været en meget klar afgrænsning mellem de visuelle populære Shopping-annoncer og Googles resterende organiske resultater. Men det har Google nu tænkt sig at udfordre.
De introducerer nemlig Shopping-annoncer løbende og mixet med organiske søgeresultater – og så er de swipeable. De vil naturligvis stadig være markeret som annoncer.
Der findes mange kategorier, som har draget stor nytte af det visuelle aspekt i Shopping-annoncer. I en kategori som f.eks. beklædning, foretrækker brugerne både, at søgningen er visuel og nem at gennemse – derfor er den nye feature interessant.
Kilde: Google
3D-modeller i Shopping
Argumented reality (AR) er fremtiden. Dét er der ingen tvivl om. Det er nemlig en virkelig smart måde at hjælpe dine kunder med at connecte med dine produkter, selvom du ikke har en fysisk butik.
Flere store giganter bruger det allerede, og giver deres kunder en mulighed for at fornemme deres produkter – f.eks. kan man ”prøve” et par briller direkte i en webshop ved hjælp kameraet, eller se hvordan en sofa vil se ud i ens egen stue, så man kan være helt sikker, inden de store beslutninger skal træffes.
Og nu gør Google det endnu nemmere ved at introducere 3D-modeller af produkter direkte i søgningen – så brugerne ikke engang skal forlade Google.
Kilde: Google
Check out i Google Shopping-fanen
Nu vi taler om at gøre det nemmere for brugerne, så skal vi også lige omkring købsflow. Her har Google nemlig også en feature klar.
De vil gøre det så nemt som overhovedet muligt at gå fra en søgning til et køb – så de skærer alle led herimellem væk og introducerer en check out-mulighed direkte i søgningen. Brugerne vil hermed blive introduceret for en fold ud-funktion, hvor de kan færdiggøre købet i.
Det er den perfekte mulighed for brugeren, der ved præcis, hvad hun vil have. Men det er klart, at flere webshops vil opleve, at den gennemsnitlige ordreværdi vil falde i takt med, at denne feature bliver rullet ud. Brugeren vil nemlig ikke blive introduceret for andre sider eller produkter på dit site, der ellers kunne være interessante.
Lav videoannoncer i Google
Har du hverken det store budget eller de store tekniske skills til videoannoncer, så går den her ud til dig!
Google vil nemlig gøre det nemmere for dig at kreere videoannoncer – faktisk skulle det tage så lidt som 60 sekunder at skabe og udgive en videoannonce på YouTube gennem Asset Library i din Google Ads-konto. Og så kræver det kun 5 billeder, logo og lidt tekst at skabe en effektiv annonce. Ifølge Google.
Det er allerede muligt at generere videoer i Performance Max, og meningerne om resultaterne har været delte. Så vi er spændte på, hvordan denne nye funktion kommer til at fungere.
Der er endnu ikke konkrete datoer på nogle af de ny-annoncerede funktioner fra Google. Nogle kommer ”snart”, mens andre nok bliver lanceret i løbet af 2022 – og desværre nok først i USA. Men ikke desto mindre, glæder vi os til at se, hvilke gevinster de kaster af sig, og til at vi selv kan afprøve dem.