Instagram og Facebook vil skjule dine likes

Det er faktisk snart to år siden, at Instagram begyndte at teste en ny funktion, der skulle skjule brugernes antal likes på deres feed posts. Nu ser det ud til at blive en realitet – og i en lidt mere finpudset udgave.

Instagram fik nemlig en del ballade for det nye tiltag, bl.a. fra influencere, der mente, at det potentielt kunne ødelægge deres forretning. Derfor bliver det således snart en mulighed selv at vælge, om man vil skjule sit likes-antal eller ej. Hermed kan folk, der ser det nye tiltag som en kærkommen forbedring vælge at skjule likes, mens dem der ønsker, at alt forbliver ved det gamle ikke behøver at gøre noget.

Ændringen bliver både rullet ud på Instagram og Facebook – du har måske allerede muligheden i dine indstillinger på Instagram.

På Instagram kan du skjule likes-antallet på andres opslag, så du ikke kan se, hvor mange likes de får. Så vil likes optræde som: Synes godt om fra ’Brugernavn’ og ’andre’ – du kan stadig trykke på ’andre’ og se antallet, medmindre den profil har slået det fra. Du kan også skjule antallet i dine egne opslag, så andre ikke kan se, hvor mange likes du får.
Førstnævnte ændrer du i ’indstillinger’ – ’privatindstillinger’ – ’konto’ – ’opslag’, mens sidstnævnte ændres i ’avancerede indstillinger’ i det opslag, du er ved at lave.

Okay, men hvad er pointen, tænker du måske? Jo, tanken er egentlig, at det skal hjælpe med at fjerne noget af det pres, som flere og flere forbinder med tilstedeværelsen på sociale medier. Ved at fjerne likes-antallet, vil det reducere præstationsangsten på SoMe samt det konkurrenceelement, der ligger i at tiltrække mest muligt engagement. Forskning viser nemlig, at sociale medier kan påvirke unges mentale sundhed negativ. Især kapløbet om at jagte likes og følgere har en negativ indvirkning og flere mener ikke, at det passer til medier, der i høj grad opfordrer til at connecte og samle folk – heraf navnet ’sociale medier’.

Instagram selv melder ud, at de er lidt kede af den udvikling, de er havnet i og nu gerne vil forsøge at nedtone fokusset på likes og følgere og samtidig opfordre til at fokusere mere på f.eks. tilstedeværelsen og meningsfulde samtaler.

Men hvordan kan man så måle sin succes? Godt spørgsmål. For det første, er det jo ikke en tvungen ændring, så hvis likes er en vigtig parameter for dig, så skal du bare holde fast i det – do you, altså! Du har dog ret, det er langt sværere at kvantificere ’meningsfulde kommentarer’ under dit billede end likes, følgere eller delinger. Men Snapchat har da klaret sig meget godt, uden at have hverken likes eller følgere som hovedfokus, hvorfor Instagram egentlig er fortrøstningsfulde.

Indhold
Har du brug for rådgivning?

Har du spørgsmål eller ønsker du at høre mere omkring vores produkter eller andet?